להורים



הורים יקרים, 
ספריית בית הספר פעילה במהלך כל שנת הלימודים. התלמידים מוזמנים לקחת ספרים בהשאלה, בהפסקות ובסיום יום הלימודים, ובשעות אחר הצהריים (כמפורט במדור "שעות הפעילות", שם גם יופיעו עדכונים לגבי שינויים אפשריים).
ההורים מוזמנים לבקר יחד עם ילדיהם, בשעות פעילות הספרייה אחה"צ, לבילוי זמן איכות בקריאה ובשיחה סביב ספרים. ניתן כמובן לבוא בלוויית אחים, סבים וסבתות.
לאורך השנה מתקיימת בספרייה פעילות לעידוד קריאה. במסגרת הפעילות, נערכים בספרייה מפגשים כיתתיים, בהם נחשפים התלמידים לספרים, סופרים וז'אנרים ספרותיים מגוונים. אנו מקדישים זמן להמלצות של תלמידים על ספרים שאהבו, ומנסים לעזור בהתאמת ספרים לכל תלמיד ותלמיד, הן לצורך קריאה להנאה במהלך השנה והן לצרכי פעילות יצירתית בעקבות קריאת ספר. פעילות זו - יצירה בעקבות קריאה  - מהווה חלק מפעילויות "מצעד הספרים" השנתי של משרד החינוך. "מצעד הספרים הנו מפעל ארצי לעידוד קריאה בקרב תלמידי בתי הספר, בו משתתף בית הספר שלנו מדי שנה.

*****

חיבור הילדים לקריאת ספרים בעידן הנוכחי, בעזרת פעילות הספרייה הבית ספרית, וגם - דרכים מומלצות לעידוד קריאה בבית


מחקרים רבים מצביעים על התועלת של הקריאה להנאה לתלמידים בגילאי ביה"ס היסודי: הרחבת הידע הכללי, שיפור המיומנות השפתית ואף - פיתוח האנטלגנציה הרגשית(!)

חשיבות הפעילות לעידוד קריאה במסגרת ספריית בית הספר, נעוצה בהנגשה השוטפת של הספרים לכלל התלמידים, ובאפשרות להגיע לכל תלמיד ותלמיד הלומד בביה"ס, דרך היכרות עם עולמות התוכן הקרובים לליבו. 
הסיבה להנגשה הפעילה של הספרים לתלמידים, היא המודעות לפיתויי המדיה הרבים, שלעיתים אף גורמים לכך שילדים בעלי פוטנציאל להיות קוראים נלהבים, לא מגלים עובדה זו, עד אשר נתקלו לראשונה בספר ששבה את ליבם. 
ספריית בית הספר שמה לה למטרה להגדיל בהתמדה את מעגל הקוראים הפעילים בקרב אוכלוסיית התלמדים. מכאן נגזרת הפעילות לעידוד קריאה בכל כיוון אפשרי: 
הנגשת הספרים (ישנים כחדשים).
תחרויות הקורא המצטיין והכיתה הקוראת יותר. חידות ספרותיות. 
הזמנת סופרים אורחים. 
שיתוף תורנים רבים ככל האפשר בפעילות הספרייה ועוד.

מקומם של ההורים: אנו מייחסים חשיבות רבה מאד לעידוד קריאה מבית. נשמח למעורבות ההורים בתהליך השאלת הספרים. מהבעת עניין בספר אותו לקח ילדם בהשאלה, דרך קריאה משותפת בספר (גם כאשר הילד כבר רכש את מיומנות הקריאה). וכמובן בשיתוף פעולה מלא, בבחירה משותפת של ספרים בשעות הפעילות של הספרייה אחר-הצהריים.

המלצות: כדאי להשתמש בספר כפלטפורמה לניהול שיח עם הילדים. נראה כי לנושא זה חשיבות מרובה כיום, כאשר כל פרט במשפחה ספון בעולמות התוכן האישיים שלו, דרך מכשירי הקצה הדיגיטליים הפרטיים. ניתן לבחור במכוון ספרים העוסקים בנושא המעסיק את המשפחה, כגון תינוק חדש, טיפול בחיית מחמד וכיוצ'ב. מן העבר השני ניתן לנהל שיחה סביב כל נושא מעניין המופיע בספר, גם אם אינו קשור ישירות לחיי המשפחה. נחמד לבחון יחד איור מעניין, לדון בסוגיות שונות שהסיפור מעלה, לשאול את בני המשפחה כיצד כל אחד מהם היה נוהג במצבים המתוארים בסיפור וכן הלאה. כל ספר, שקוראים בו יחדיו, מזמן שיחה באופן טבעי ביותר.




טיפים לעידוד קריאה


בקרו עם הילדים בספרייה בשעות אחר הצהריים, ובחרו יחד ספר להשאלה

*** 
הקדישו זמן לקריאה משותפת: הורים מקריאים לילדים וילדים להורים 

***
ספרו לילדיכם על ספרים שאתם אהבתם בגילם 

***
נצלו נסיעות משפחתיות והצטיידו בספרים: ספרי קריאה לדרך ו/או  ספרי בדיחות וחידות.

*** 
הציעו לילדיכם שכבר למדו לקרוא, להקריא סיפור לאחים צעירים.

***

קבעו, כמנהג, זמן קריאה לפני שינה. 

***
הציעו לילדיכם לקחת בהשאלה ספר שאתם אהבתם כילדים וקראו בו יחד.

  ***
בקשו מהילדים למצוא ספר בנושא המעסיק את המשפחה - ילד העומד להוולד, דמי כיס, נסיעה לארץ מסויימת וכן הלאה.

***
פשוט לדרוש! 
הכריזו על אמונתכם העמוקה ביתרונות הקריאה לפיתוח האישיות והרחבת הידע הכללי. הציעו קריאה של עמוד אחד לפחות בכל יום. נסו ליזום קריאה משותפת. בהחלט מומלץ לעודד את הילדים להחליף ספר, אם זה שלקחו אינו מעורר עניין.







קישורים לאתרים שכדאי להכיר
בתחום ספרות הילדים

דף דף - http://www.dafdaf.co.il/

הפנקס - http://ha- pinkas.co.il/

מרכז ימימה לחקר ספרות ילדים ונוער - http://www.beitberl.ac.il/centers/yemima/pages/default.aspx



מקורא לקורא ספרים מומלצים לקריאה על פי כיתות - ttp://www.daat.ac.il/daat/sifrut/mikore/frame.htm


http://nuritha.co.il/he/node/25161

כנפיים (בתוך "מט"ח") http://ofek.cet.ac.il/units/he/lashon/knafaim/Showknafaim.aspx?InnerFrameUrlForPermaLink=http://knafaim.cet.ac.il/pages/main.asp