תיעוד פעילויות לעידוד קריאה סביב "מצעד הספרים" משנים קודמות







הכנסו לצפייה
בפעילות תשע"ז 



מצגת תיעוד של הפעילויות לעידוד קריאה בבית הספר תשע"ו


מצגת תיעוד מצעד הספרים תשע"ה



תיעוד  פעילויות  לעידוד  קריאה,  סביב  "מצעד הספרים" משנים קודמות
"מצעד הספרים", על פעילויותיו השונות, מהווה חלק מרכזי בתכנית העבודה השוטפת של בית הספר בתחום עידוד הקריאה. להלן שלבי ההתנהלות הקבועים: עם הגעתם של "ספרי המצעד" (אנו מקפידים לרכוש את הספרים המומלצים לכל שלוש שכבות הגיל של ביה"ס) ספרנית ביה"ס ו"נאמני הספרייה" קולטים ומכינים אותם להשאלה. הספרים מקבלים מקום של כבוד בספרייה של בית הספר, שם הם מוצגים לעיני כל. רשימות הספרים המומלצים מפורסמות על לוח הספרייה ובבלוג הספרייה של ביה"ס, הנמצא בתוך אתר בית הספר.
בתחילת השנה אנו מקיימים ישיבת צוות. המשתתפים: המדריכה לחינוך לשוני, המורים לכישורי שפה, הרכזת הפדגוגית וספרנית ביה"ס. בישיבה אנו מעבדים את תכנית העבודה השנתית של ביה"ס להפעלת "מצעד הספרים". בישיבה זו גם מתקבלות החלטות באשר לאופי היצירה בעקבות קריאה בה יעסקו שכבות הגיל השונות.
השנה הוחלט לשים דגש על נושא: מנהיגים ופורצי דרך שהוצע, בין היתר, ב"מצעד הספרים" השנתי (בגין, בן גוריון, תומס אדיסון), במיוחד מפני שהוא נמצא בהלימה לדגשים של בית הספר: בית ספר רמת-אפעל מקיים תכנית לימודים בנושא ממציאים ומגלים, ודואג לטפח מנהיגות בקרב התלמידים דרך התכנית ללימודי חי, חברה וסביבה. מאחר וכך, החלטנו להוסיף לרשימת ספרי המצעד של השנה ספרים נוספים העוסקים בנושא: מנהיגים ופורצי דרך, והם -  שלשת ספריה הנוספים של תמר כוכב: האחים רייט, צ'ארלס דארווין וגלילאו גליליי, וכן שני ספרים מתוך רשימות "מצעד הספרים" בשנים קודמות: "הסיפור המופלא של הלן קלר" ו"מרטין"

פעילות בהנחיית ספריית ביה"ס
תלמידי כיתות א'- ג', המבקרים בספרייה על בסיס שבועי במסגרת שיעורי "תיאטרון - סיפור", זוכים להכיר את כל הספרים הנמצאים ברשימת ספרי המצעד. חלקם מסופרים להם באופן מלא, ומאחרים הם מקבלים "טעימות". התלמידים מתעדים במחברותיהם את שמות הספרים והיוצרים (השנה אנו מקפידים להבליט לצד שמות הסופרים גם את שמות המאיירים). בעקבות ההיכרות עם הספרים נערכת פעילות מגוונת – לימודית ויצירתית. אחדים מהספרים זוכים ל"טיפול תיאטרלי", כאשר התלמידים ממלאים תפקידי דמויות בסיפור וממחיזים אותו באורח מונחה, במהלך שיעור בכיתה
התלמידים מקבלים דפי מעקב קריאה אישיים - "רשימת ספרי המצעד שקראתי" בדפים אלה הם ממלאים את שמות הספרים שקראו, ומסמנים את מידת ההנאה ששאבו מקריאתם. אנו פונים להורי התלמידים בבקשה להעלות את נושא קריאת הספרים על סדר היום דרך קבע (בין היתר ע"י תליית הדף "רשימת ספרי המצעד שקראתי", במקום בולט והשתתפות במילויו לאחר קריאה משותפת בספרים. הדף נמצא באתר הספרייה כקובץ להורדה).


תלמידי כיתות ד' ומעלה  מגיעים בהרכב כיתתי למפגשים חודשיים בספרייה. במפגשים הם נחשפים לספרים החדשים, מכירים את מחבריהם ואת הז'אנרים השונים (סוגות) שהספרים משתייכים אליהם. במהלך המפגשים מוקדש זמן מיוחד להמלצות אישיות של תלמידים בפני חבריהם לכתה על ספרים שהם אהבו ונהנו לקרוא. בהמשך למפגשים הללו מתאפשרת השאלת ספרים, כאשר הדגש הוא על מציאת ספר מתאים במיוחד לכל קורא וקורא (הילדים מחליפים ספרים בספריית ביה"ס גם במהלך ההפסקות ובסיום יום הלימודים).

תמונות מפעילות תלמידים בפינות הספרייה השונות:

פרוייקט מיוחד ל"מצעד הספרים" תשע"ג  – "אני סופר"
בהשראת הספר "עכבר הספרייה" (מרשימת הספרים המומלצים לשנה זו, לכיתות א'-ג') החלטנו לאפשר לתלמידי כיתות א' להפוך לסופרים. לשם כך החלטנו על שיתוף פעולה בין התלמידים הצעירים לתלמידים מכיתה ו'. תחילה כינסנו את התלמידים משתי שכבות הגיל וסיפרנו את הספר "עכבר הספרייה". בהמשך, בהנחייתם ובעזרתם של תלמידי כיתות ו', כתבו הילדים סיפור במחברותיהם. סיפור זה עבר תהליך שיכתוב. בשלב זה הכינו התלמידים ספרונים קטנים, המיועדים לכתיבת הנוסח הסופי של הסיפור מאת הסופרים הצעירים.
אנו נמצאים בשלב זה של הפרוייקט. עד סיום שנה"ל, נקיים מפגשים נוספים של תלמידי כיתות א' ו-ו', לצורך השלמתו. המפגשים מתקיימים בספריית ביה"ס, בשיתוף פעולה של הספרנית והמורה לכישורי שפה של כיתה ו'.
מסקנת ביניים: נרשמה התלהבות רבה מצד כל המשתתפים. נראה כי פרוייקט זה מעצים את התלמידים הצעירים והבוגרים גם יחד.

תמונות מתוך אחד המפגשים של תלמידי כיתות א' ו- ו' לצורך כתיבת הספרונים:

אתר הספרייה של בית הספר: בלוג
בתוך אתר בית ספר, מוטמע הבלוג: ספריית ביה"ס רמת-אפעל. בלוג זה מהווה את ערוץ התקשורת המרכזי בין תלמידי ביה"ס וההורים לבין הספרייה.
בבלוג ניתן לקרוא על פעילות הספרייה, ובכלל זה על "מצעד הספרים" השנתי - רשימות הספרים המומלצים לכל שכבת גיל, כמו גם מגוון הפעילויות / תחרויות / תערוכות ושאר האירועים שמוזכרים בתיעוד זה (גם הקישור לתיעוד יישאר, לטובת קוראי הבלוג).


פעילות כיתתית 
ברוב כיתות ביה"ס מקצים המורים זמן עבור קריאה. זמנים אלה נקבעים על פי העדפות המורים: בתחילת שיעור, עם סיום ההפסקה וכדומה (בספריות הכיתתיות נמצאים הספרים מהערכות ל"קריאה בהנאה" שנשלחו לביה"ס). כמו כן נשלחים התלמידים לקרוא בספרייה בסיימם מבחנים.
בכיתות א' הקריאו המחנכות ספרים. שני נושאים המרכזיים היו: יצירותיו של ביאליק וספרים העוסקים בשונות וביחוד חברתיים. בכיתות ב' המליצו הילדים, לאורך כל השנה, על ספרים שאהבו ודנו יחד עם המחנכת על נושאים שעלו בספרים. בכיתות ג' בחרו הילדים  ספר שאהבו, סיפרו עליו וקראו קטע, שבחרו מתוכו, בפני תלמידי הכיתה.
גם את היצירות האישיות בעקבות קריאה (שיצרו בחופשת הפסח), הציגו ילדי כיתות ב' ו-ג' בפני בני כיתתם, תוך מתן הסברים על היצירה. 
תלמידי כיתות ב'- ז' התבקשו להכין יצירות בעקבות קריאה בספרי ה"מצעד" בחופשת הפסח. התוצרים הוצגו בשבוע החינוך, בתערוכה בית-ספרית. התלמידים קיבלו אפשרות לבחור את סוג היצירה בעקבות קריאה, מתוך מספר רב של אפשרויות. התוצאה הייתה חגיגה מגוונת, צבעונית, יפה להפליא ומעניינת של יצירות (תמונות מהתערוכה יצורפו בקרוב). 
 מספר תלמידים בחרו באפשרות ליצור סרטון בהשראת ספר שקראו. עבודות אלו הוצגו, במסגרת התערוכה, בפינה מיוחדת מעל מסך מחשב. להלן תמונות מפינה זו (שזכתה לפופולריות רבה) בתערוכה:


אירועים שנתיים

טכסים המלווים את פעילות "מצעד הספרים"
פתחנו בטכס פתיחת המצעד השנתי, תוך הצגת רשימות הספרים המוצעים. בהמשך קיימנו בוקר ספרותי שנושאו: דמויות של מנהיגים ופורצי דרך בהיסטוריה האנושית, בספרים. בטכס זה המחזנו שלשה קטעים מתוך שלשה ספרים ביוגרפיים שעסקו בדמויות של מנהיגים מתחומים שונים בהיסטוריה האנושית (ספרים שהכרנו לתלמידים במהלך המפגשים לעידוד קריאה שנערכו לאורך השנה). קטעי ההצגות הוכרזו כחידה ספרותית מומחזת עבור התלמידים, שהתבקשו לגלות באילו דמויות מדובר.
בטכס שיחתום את שנה"ל, נעניק את פרסי הספרים לקוראים שיוכרזו כזוכים בתחרות ה"קורא המצטיין" של מצעד הספרים תשע"ג, כמו גם לפותרי החידות הספרותיות לאורך השנה.

תערוכות בית ספריות
השנה הוצגה, במהלך "שבוע החינוך", תערוכה שנקראה: קוראים ויוצרים - יצירות בעקבות קריאה. בתערוכה הוצגו עבודות שהכינו הילדים במהלך השנה – כריכות מעוצבות, ספרונים כתובים בסגנון "ספר כמו", דמויות ספרותיות מאוירות ומפוסלות, מלוות ב"תעודת הזהות" של הדמות, משחקי קופסא וסרטונים של הצגות בעקבות ספרים (בקרוב יועלו לבלוג תמונות מהתערוכה). התערוכה חולקה לתערוכות משנה במרחבים הכיתתיים, בלובי ביה"ס ובספרייה.


יום הבחירות הארצי לבחירת הספרים האהובים
בבחירות השתתפו כל תלמידי בית הספר. התלמידים הגיעו, כיתה אחר כיתה, להצביע עבור הספר האהוב עליהם בקלפי שמוקמה בספרייה. התלמידים קיבלו הסבר קצר באשר לחוקי ההצבעה.
בסיום ההצבעה, נספרו הקולות ודורגו חמשת הספרים האהובים בכל שכבת גיל. התוצאות הבית - ספריות פורסמו על לוחות המודעות ובאתר ביה"ס. כעת ממתינים התלמידים לפרסום התוצאות הארציות.






מפגשים עם סופרים ומאיירים (והשנה גם תסריטאית)
מפגשים עם סופרים/מאיירים נקבעים בדרך כלל עם יוצרים שיש ליצירותיהם ייצוג ברשימות ספרי המצעד המומלצים או ברשימות המורחבות בספרים נוספים, מטעם בית הספר. בשנה זו אירחנו את הסופר רוני חפר שספרו "האוצר של צ'מבלו" כבש את ליבם של הילדים. רוני נפגש עם תלמידי כיתות א'-ג' (כל שכבה במפגש נפרד), וחשף בפניהם את סודות עבודתו כסופר-מאייר. רוני הציג בפני הילדים מצגת מרתקת שגם ליוותה אותו בעת שהקריא ספר נוסף שלו: "פומי, סיפורו של טפיר".

תלמידי כיתות ה' ו- ו' נפגשו עם הסופרת תמי שם-טוב, שסיפרה על קשייה כילדה שסבלה מדיסלקציה. היא שיתפה את התלמידים בדרך שעברה עד אשר התגברה על הקשיים והפכה לבסוף לסופרת. קשיים אלו באים לידי ביטוי בספרה "מהפכת התפוזים של מתי". חלק אחר של המפגשים הוקדש לספרה האחרון "אני לא גנב" שעוסק בדמותו של יאנוש קורצ'ק ובמפעל חייו - בית היתומים שניהל בפולין בתקופה שלפני (ותוך כדי) מלחמת העולם השנייה. גם תלמידי כיתות ד' ייפגשו עם הסופרת תמי שם טוב בקרוב.



תלמידי כיתות ז' ו- ח' נפגשו עם התסריטאית ואשת הקולנוע גלית רויכמן, שהרצתה בנושא: סוד הקסם הקולנועי – כשספר פוגש סרט. בהרצאה הדגימה קטעים מתוך ספרים ואת מקבילותיהם הקולנועיים, תוך ניתוח האמצעים שנוקט כל מדיום על מנת להשפיע על הקורא/ צופה.

אירועי "חודש הקריאה" של בית הספר 
בבית הספר שלנו הפעילות לעידוד קריאה נמשכת גם לאורך חודש יוני, במקביל ל"חודש הקריאה" הארצי. השנה יתקיימו בחודש זה האירועים הבאים:
·         תחרות הקורא המצטיין – תחרות זו מתקיימת מדי שנה, כאשר הזוכים מוכרזים ומקבלים במתנה ספר ותעודת "קורא מצטיין" מטעם ביה"ס.
·         חידון הספרים השכבתי השנתי -  חידון זה מתבסס על שאלות רב-ברירה שחיברו התלמידים על ספרים שקראו במהלך חופשת הפסח. השאלות נבדקות, והטובות ביניהן נבחרות להישאל במסגרת החידון.
חוקי חידון הספרים: כל כיתה מעמידה נבחרת בת חמישה תלמידים.
הכיתות מתחרות זו נגד זו (במסגרת שכבתית), כאשר השאלות מופנות אל הנבחרות לסירוגין.
גם לתלמידי הכיתה תפקיד חשוב, באשר גם אליהם מופנות שאלות והתשובות שלהם, מזכות את הכיתה במס' נקודות גבוה מזה שמקבלים חברי הנבחרת.
כמו כן מתבקשת כל כיתה להמחיז קטע מתוך אחד מספרי "מצעד הספרים", על מנת שיהווה חידה ספרותית לכיתה המתחרה, אשר צריכה לזהות את הספר והדמויות. כמובן שקטע זה גם משמש כתכנית האמנותית של החידון.

תיעוד  פעילויות לעידוד  קריאה,  סביב "מצעד הספרים"  תשע"ב,  בביה"ס רמת – אפעל (כולל תמונות)
דף חודש פברואר שנשלח להורים בנושא  עידוד קריאה בבית הספר ופעילויות "מצעד הספרים" תשע"ב 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה